مقالات آرشیو خبر ها
یوونتوس بدون پوگبا چه خواهد کرد؟

یوونتوس بدون پوگبا چه خواهد کرد؟

به نظر می رسید که مسئله ی انتقال پوگبا به منچستر بیش از آنچه که به «آیا» بودن آن وابسته باشد، به «چه زمانی» بستگی داشت. در تمام طول تابستان، مسئله ی بازگشت هافبک تیم ملی فرانسه به الدترافورد علی رغم انکارهای پیاپی بازیکن و مدیر برنامه هایش به شکل فزاینده ای نقل مجالس بود:

 

توییت رایولا :

خبرنگاران = طوطی

هیچ توافقی هنوز بین باشگاه ها انجام نشده است و بازی بین روزنامه نگاران ایتالیایی و انگلیسی است که ببینند کدام زودتر خبر را اعلام می کند و کدام یکی بدتر است!

 

اگرچه این بخشی از راه و روشی است که ترانسفرهای مدرن شکل می گیرد، کمی از ارزش های تابستان فوق العاده ی نقل و انتقالاتی یوونتوس کاست.

 

امثال گنزالو ایگوایین، دنی آلوز و میرالم پیانیچ و مهدی بن عطیه به تیمی که همین الان هم خوب بود اضافه شدند، به این معنا که حتی با رفتن پوگبا هم بیانکونری می تواند کامیاب شود.

 

چینش خط هافبک یوونتوس آزادی عمل مورد نیاز پوگبا برای جلو کشیدن و اضافه شدن به خط حمله را اعطا می کرد 

 

در این میان، مزیت های تاکتیکی بسیار مشخصی با رفتن پوگبا برای یوونتوس پیش خواهد امد. به جرئت می توان گفت در غیاب او، ماسیمیلیانو آلگری می تواند از لحاظ انتخاب بازیکنان و سیستم بازی خلاقیت بیشتری هم به خرج دهد. در توانایی های پوگبا هیچ شکی نیست، اما همانطور که مسابقات یورو 2016 نشان داد، او نیاز به یک چینش پیرامونی خاص برای درخشش دارد، او در یوونتوس تقریبا به طور انحصاری همواره در سمت چپ خط هافبک 3 نفره به میدان رفته است، موقعیتی که در آن می توانست به بهترین شکل ممکن روی بازی تاثیر بگذارد. پا به توپ، شوت زنی و پاسکاری های او در آن پست همواره بهتر بود، تصویر زیر هم نشان می دهد که در هر یک از دو فصل گذشته پوگبا در چه پست هایی به میدان رفته است.

 

 

فصل قبل به دنبال خروج آرتورو ویدال و مشکلات مصدومیت ممتد روبرتو پریرا ― که باعث شد تنها 13 بازی در سری آ‌ به انجام رساند، پوگبا در ترکیب 11 نفره ی یوونتوس هجومی ترین هافبک تیم بود. خرید پیانیچ به این معناست که دیگر چنین نیست، آمار هواسکورد نشان می دهد که تنها 9 بازیکن در لیگ برتر ایتالیا توانسته اند تعداد پاس های بیشتری به نسبت این هافبک بوسنیایی در طول فصل 2015‐2016 ارسال کنند. در واقع آمار متوسط 65.5 پاس او در هر بازی بیشتر از تمام بازیکنان فصل قبل یوونتوس است، در حالیکه سایت اسکواکا نشان می دهد که آمار 80 موقعیت گل او از تمام هم تیمی هایش بالاتر است.

 

 

توانایی او در بازپسگیری توپ و شکافتن دفاع با پاس های خلاقانه او را به بازیکنی خاص تبدیل می کند، نکته ای که آلگری هم در ابتدای ورود او به جمع بیانکونری بدان اشاره کرده بود.

 

 

 

خرید دیگری که می تواند به تنوع تاکتیکی یوونتوس بیفزاید، مارکو پیاتسا است که به دنبال 3 فصل حضورش تاثیر گذار از دیناموزاگرب به سری ‌آ منتقل شده است. او که وینگری گریزپا محسوب می شود، قبل از این هم توانایی اش را در لیگ قهرمانان نشان داده است، هواسکورد می گوید او در 4 بازی لیگ قهرمانان فصل 2015‐16، 1 دریبل و 0.7 شانس گلزنی برای خود ثبت کرده است. او در عین حال 75.2٪ از پاس هایش را به مقصد رسانده است و نمایشش مقابل بایرن مونیخ که به برد 2‐0 این تیم منجر شد را در خور تحسین پپ گواردیولا یافته است:

 

می دانم که دینامو تیمی بسیار جوان دارد، فکر می کنم کوریچ و پیاتسا استعدادهایی استثنایی هستند و مطمئنا دوران حرفه ای فوق العاده ای انتظارشان را می کشد.

 

این بازیکن جدید می تواند در بالاترین سطح هم نمایش هایی تحسین برانگیز از خود به نمایش بگذارد، او در طول بازی اسپانیا و کرواسی در یورو 2016 این موضوع را به اثبات رسانده است و به این تیم کمک کرد تا 2‐1 لاروخا را شکست دهد. سایت هواسکورد نشان می دهد که او از هشت بار مجموع تلاش هایش برای دریبل 7 بار موفق بوده است و نواری از مدافعان اسپانیا را به دنبال سایه ی خود به این سو و آن سو می کشید، در عین حال او یک تکل، یک موقعیت گل زنی و یک شوت را هم توانست ثبت کند.

 

او به طور خاص بیشتر راست پاست، اما با کمال میل در تمام پست های خط حمله بازی می کند، او در مصاحبه ی اخیر خود گفته بود:

 

من اکثرا به عنوان هافبک تهاجمی و یا وینگر پشت سر مهاجمان بازی می کنم، همچنین به عنوان مهاجم هم بازی کرده ام، اما این تصمیمی نیست که من بخواهم بگیرم، من هرجایی که مربی از من بخواهد بازی خواهم کرد و همواره می خواهم حداکثر تلاشم را برای کمک به تیم انجام دهم.

 

چنین تنوع تاکتیکی ای یک مزیت دیگر برای الگری است که به بازی دادن به پیانیچ و پیاتسا در کنار کلودیو مارکیزیو، سامی خدیرا، ماریو لمینا و کوادو آساموا، استفانو استورارو و حتی رولاندو ماندراگورا فکر می کند.

 

در ماه ژانویه یوونتوس اعلام کرد که این هافبک 19 ساله را از جنوا خریداری کرده اند و حالا انها می توانند از او انتظار داشته باشند که اگر در فصل آینده به او در تیم اصلی بازی برسد برای پوشش دفاع به تیم کمک کند.

 

ماندراگورا سال گذشته در مصاحبه با سایت فدراسیون ایتالیا گفت:

 

من هافبکی هستم که دوست دارم زمان زیادی از بازی مالکیت توپ را در اختیار داشته باشم، تکنیک خوبی دارم اما می توانم وظایف دفاعی را هم بر عهده بگیرم. الگوی من بازیکنی مثل تیاگو موتا می تواند باشد، من همواره 100٪ توانم را در اختیار تیم می گذارم.

 

 

سامی خدیرا همچنان تجربیات ارزشمندش را در اختیار تیم خواهد گذاشت، توانایی او برای فضاسازی جهت کمک به یوونتوس در راستای ایجاد موقعیت های گلزنی برابر سرسخت ترین رقبا حیاتی خواهد بود. این بازیکن المانی فصل اول پرباری را با یوونتوس گذراند و پنج گل و چهار پاس گل او به بیانکونری برای رسیدن به دوگانه ی داخلی کمک بسیاری کرد.

 

مشکل واضح این هافبک 29 ساله مصدومیت های ادامه دار اوست، به همین دلیل خدیرا سال گذشته توانست 20 بازی در سری آ‌ انجام دهد. اما با وجود مصدومیت و غیبت همزمان و طولانی مدت او و مارکیزیو، آلگری توانست از ذخیره های با کیفیتی استفاده کند و اطمینان یابد که تیمش در نبرد اسکودتو نهایتا موفق باشد.

 

 

ماریو لمینا در عین زدن دو گل، بیشتر از هرچیزی خود را برای حفاظت از دروازه ی بانوی پیر تطبیق داد. بر طبق آمار سایت هواسکورد، سال گذشته این ملی پوش تیم ملی گابون به طور متوسط 2.3 تکل، 1.8 قطع توپ داشت، در عین حال در هر بازی 2.2 دریبل موفق و 46.3 پاس در طول 13 بازی اش در تمام رقابت ها برای یوونتوس داشته است، دائمی کردن قرارداد او باز هم گام مثبت دیگری برای قهرمان ایتالیا بوده است، می توان گفت عملکرد مثبت استورارو و لمینا به فروش سیمونه پادوین به کالیاری منجر شد.

 

 

 

با این همه بازیکن ماهر و مستعد در خط میانی، اختیارات الگری در خط هافبک هیچ پایانی را متصور نیست و تصویر ارائه شده نشان می دهد که یوونتوس با چینشهایی گوناگون با نفرات مختلفی از افراد ذکر شده می تواند به میدان برود، اگر یوونتوس بتواند خوان کوادرادو را از چلسی برگرداند، سیستم 4‐3‐3 را به خوبی می توانند اجرا کنند. با حضور پیاتسا در سمت چپ و این بازیکن کلمبیایی در سمت راست، یووه می تواند بعد از مدت ها می تواند تیمی را با خصوصیات واقعی یک سیستم وینگر دار را به میدان بفرستد، موضوعی که در لیگ قهرمانان اروپا می تواند به حد قابل توجهی بهشان کمک کند. هر اتفاق دیگری در هر جای دیگری بیفتد، بانوی پیر تیرهای زیادی در ترکش خط هافبکش دارد و آلگری این فرصت را خواهد داشت که تیمش را بیش از پیش بهبود و تکامل بخشد.

 

از Bleacher Report


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: